Loslatende etikketten groeiend probleem

Loslatende etikketten groeiend probleem

Recent onderzoek van zwerfafvalexpert Dirk Groot a.k.a. de Zwerfinator heeft een groeiend probleem binnen het statiegeldsysteem blootgelegd: loslatende etiketten op plastic flessen. Grote merken zoals Spa en Coca-Cola kampen met labels die snel loslaten, waardoor de statiegeldflessen niet meer door inleverautomaten worden herkend. Dit leidt tot frustratie bij consumenten en zorgt ervoor dat veel flessen niet gerecycled worden, maar bij het afval belanden.

De etikettenproblematiek heeft een directe impact op de inleverpercentages van statiegeldflessen. Automatische statiegeldmachines weigeren flessen zonder barcode, waardoor consumenten gedemotiveerd raken en minder geneigd zijn om hun statiegeldflessen correct in te leveren. Dit vergroot niet alleen de hoeveelheid zwerfafval, maar brengt ook de recyclingdoelstellingen van Nederland in gevaar. Milieuorganisaties en Statiegeld Nederland roepen producenten daarom op om duurzamere etiketten te ontwikkelen die beter blijven zitten.

Mogelijke oplossingen liggen bij innovatieve verpakkingsmaterialen en verbeteringen aan de statiegeldmachines, zodat flessen zonder etiket alsnog herkend kunnen worden. Daarnaast is bewustwording onder consumenten belangrijk: hoe zorg je ervoor dat je statiegeldflessen intact blijven tot het inlevermoment? Producenten spelen hierin een sleutelrol door de kwaliteit van hun verpakkingen te optimaliseren en zo te zorgen voor een effectiever statiegeldsysteem.

Met de Recyco statiegeldtas wordt het inleverproces eenvoudiger en efficiënter. Onze tas zorgt ervoor dat plastic flessen en blikjes schoon en georganiseerd worden bewaard, waardoor barcodes intact blijven en de kans op weigeringen door automaten afneemt. Ook stimuleren wij mensen hun statiegeld te bewaren, omdat uit onderzoek blijkt dat nog veel mensen statiegeldverpakkingen weggooien. Door statiegeldinzameling toegankelijker te maken, draagt de Recyco bij aan een hoger inleverpercentage, waarmee Nederland dichter bij de statiegeldnorm van 90% komt.

 

Terug naar blog